,,Chroń swoją młodość – wybieraj świadomie”

,,Chroń swoją młodość – wybieraj świadomie”

Program ,,Chroń swoją młodość – wybieraj świadomie” wdrażany jest od października br. Ideą programu jest promowanie zdrowego, bezpiecznego i aktywnego stylu życia.
Głównym celem opracowanego przez nas programu działań profilaktycznych  jest ochrona wychowanka przed podejmowaniem zachowań ryzykownych hamujących lub niszczących jego rozwój.
Z przyjętego celu głównego wynikają następujące cele szczegółowe:

  • Zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez inicjowanie i wzmacnianie czynników wspierających rozwój wychowanka.
  • Propagowanie zdrowego i odpowiedzialnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży poprzez ukazanie szkodliwości i zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych,
  • Dostarczanie informacji o zachowaniach ryzykownych oraz wskazanie możliwości unikania zagrożeń i radzenia sobie z nimi.
  • Poszerzenie wiedzy uczniów na temat podejmowania przedwczesnych i ryzykownych kontaktów seksualnych.
  • Kształtowanie u młodzieży umiejętności interpersonalnych, postawy asertywnej (umiejętności radzenia sobie z presją społeczną), skutecznej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z negatywnymi emocjami takimi jak gniew, zło, wrogość
  • Przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy wśród młodzieży
  • Wzmocnienie poczucia własnej wartości
  • Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań – kreowanie wizerunku młodego człowieka wolnego od nałogów

Cele i założenia programu działań profilaktycznych zostały oparte na treściach zawartych w Programie Wychowawczym SOSW oraz skorelowane z Rządowym Programem ,, Bezpieczna i przyjazna szkoła’’ na lata 2014 – 2020.

Treści programu działań profilaktycznych dotyczą następujących zagadnień:

  1. Skutki zażywania i oddziaływania używek na organizm człowieka (alkohol, papierosy, dopalacze)
  2. Mechanizm powstawania uzależnienia od środków psychoaktywnych – etapy
  3. Istota i specyfika zachowań agresywnych i przemocowych
  4. Inicjacja seksualna, jej uwarunkowania i następstwa, argumenty biomedyczne, psychologiczne i moralne przemawiające za opóźnieniem wieku inicjacji seksualnej
  5. Postawa asertywna – sztuka odmawiania
  6. Alternatywne formy spędzania czasu wolnego

  Program realizowany jest przez panie: E. Wiejak i A. Jóźwik