Z okazji Dnia Dziecka – Gimnastyka Mózgu.

Z okazji Dnia Dziecka – Gimnastyka Mózgu.

Według Kinezjologii Edukacyjnej nie ma ludzi niezdolnych, są tylko tacy, którym trzeba stworzyć odpowiednie warunki do lepszego rozwoju.
We współczesnej szkole, wymaga się od ucznia ogromnej pracy umysłowej przy minimalnym wykorzystaniu ruchu. Takie nastawienie budzi frustrację i lęk o to, czy sprostają stawianym przed nimi  wymaganiom. Powstający w ten sposób długotrwały stres blokuje radość ze zdobywania nowej wiedzy, hamuje rozwój, spontaniczność i twórcze myślenie.
Możliwości umysłowe są wręcz uzależnione od ruchu fizycznego, zarówno w okresie niemowlęcym, dziecięcym, jak również w życiu dorosłym.
Wiedzę tę wykorzystał dr Paul Dennison opracowując metodę gruntownie wspierającą proces uczenia się
– 
Kinezjologię Edukacyjną i jej podstawową część, którą jest Gimnastyka Mózgu.

Wyróżniamy trzy grupy ćwiczeń Gimnastyki Mózgu:

  1. Ćwiczenia na przekroczenie linii środkowej

Przygotowują do bilateralnej pracy w bliskiej odległości (pisanie, czytanie i inne umiejętności wymagające sprawności małej motoryki) oraz do aktywności wymagającej koordynacji ruchowej w sporcie (duża motoryka). Podnoszą koordynację: prawa-lewa, góra-dół oraz w obu tych aspektach.

  1. Ćwiczenia wydłużające

Pomagają rozluźnić napięcia gromadzące się w mięśniach i ścięgnach, które skróciły się przez odruch pnia mózgu, gdy znajdował się w nowej nieznanej sytuacji. Pomagają osiągnąć poczucie zaangażowanej gotowości poprzez uwolnienie od napięć.

  1. Ćwiczenia energetyzujące i pogłębiające postawę

Pomagają odtworzyć połączenia nerwowe między ciałem a mózgiem, ułatwiając przepływ energii elektromagnetycznej przez ciało. Podtrzymują poczucie kierunku, stronności, ześrodkowania i skupienia, aktywizują korę nową kierując energię elektryczną do ośrodków logicznych.

Gwarancją sukcesu, czyli uzyskania określonej umiejętności, jest prawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Niektórzy nie radzą sobie z precyzją ruchu, tempem, koordynacją z oddechem. Należy więc dzielić ćwiczenia na części i uczyć każdego z nich „po kawałku”.

Spodziewane efekty:

  • koordynacja pracy mięśni oczu (zwłaszcza przy wodzeniu) i płynne przekraczanie przez oczy linii środkowej (w przestrzeni i na płaszczyźnie), poprawa widzenia obuocznego (unikanie wyłączania się jednego oka), widzenia peryferyjnego – wyraźne zwiększenie pola widzenia oraz widzenia głębi
  • łatwiejsze rozpoznawanie symboli, w tym liter i cyfr
  • sprawniejsze czytanie: utrzymywanie kierunku czytania (ruch oczu od lewej do prawej)
  • łatwa identyfikacja lewej i prawej strony (własnego ciała, w przestrzeni, na płaszczyźnie)
  • obniżenie napięcia emocjonalnego i mięśniowego
  • poprawa skoncentrowanego słuchania i zapamiętywania.

Efektywność Gimnastyki Mózgu w terapii osób z trudnościami w nauce potwierdza Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów oraz fakt, że jest przyjmowana w ponad 30 krajach na świecie.
Materiał przygotowała: p. D. Kowalik

https://www.youtube.com/watch?v=03s__bv_I0Q
https://www.youtube.com/watch?v=CHvG5O1SdTs
https://www.youtube.com/watch?v=mdLTpJw7ouk

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.