Origami – edukacja terapeutyczna.

Origami – edukacja terapeutyczna.

Jednym z pierwszych nauczycieli wykorzystujących składanie papieru był Fredrich Frobel. ” Pokazał rodzicom, nauczycielom, terapeutom, iż origami może być bardzo prostym elementem pedagogicznym w każdych warunkach. Zwrócił uwagę, iż składanie papieru rozwija nie tylko sprawność manualną, ale ma też wpływ na rozwój i doskonalenie sprawności językowej, czynności słuchania, czytania, pisania, może znacząco wpłynąć na pamięć, koncentrację wzrokowo-ruchową, a co najważniejsze stymulować rozwój wyobraźni przestrzennej” [1]
– Origami jest sztuką tworzenia papierowych modeli. W kulturze Japonii od najdawniejszych lat zajmuje wyjątkowe miejsce. Od XIX wieku origami zaczęło fascynować ludzi wywodzących się z różnych kultur. Obecnie poprzez origami kształci się cele ogólnorozwojowe, które powodują wielokanałowe oddziaływanie na zmysły i predyspozycje młodzieży. Ćwiczenia origami pomagają rozwijać nie tylko sprawność manualną i intelektualną, ale też posiadają szeroki walor uspokajający i wyciszający dzieci nadpobudliwe.
W ćwiczeniach kształtujących zdolności manipulacyjne stosuje się wycinanie, układanie, naklejanie, wodzenie palcem, kolorowanie – wszystkie te zajęcia mogą być wspomagane przez tworzenie w technikach origami. Składając papier uruchamiamy wiele zmysłów, dzięki czemu rozwija się myślenie twórcze, konstrukcyjne, usprawnia spostrzegawczość, wyobraźnię przestrzenną, ułatwia zapamiętywanie, uczy estetyki, dokładności, prostoty, cierpliwości, dyscypliny. Origami może być doskonałą zabawą, dostarczającą radości, może działać kształtująco na osobowość, rozwijać wyobraźnię i samodzielność.
„Tak więc origami pozwala wciąż eksperymentować, szukać nowych form i nowych rozwiązań. Uczy patrzeć, obserwować, zapamiętywać i tworzyć” [2].
Z uwagi na ważną rolę sztuki w rehabilitacji, włączmy się w zabawę z origami. Obecna sytuacja w kraju oraz nadchodzące Święta Bożego Narodzenia sprzyjają  doskonaleniu posiadanych umiejętności w postaci wykonywania różnych form przestrzennych, postarajmy się je wykorzystać i usprawnić. Jest mi miło, zaprezentować prace Darii Wolińskiej i Julki Wołek. Zapraszam wychowanków internatu do nadsyłania waszych świątecznych ozdób z papieru, umieszczając je w komentarzu. Używając brokatu znacząco podkreślimy uroczysty charakter dekoracji. Gr.V

  1. Teresa Czekaj, Origami, czyli jak stworzyć coś z niczego. Plastyka w szkole 3/1987. Dwumiesięcznik Ministerstwa Oświaty i Wychowania.
  2. Dorota Dziamska, Smoki i inne papierowe cuda. MAG, Poznań 199

ŹRÓDŁO- https://www.profesor.pl/mat/na9/na9_m_zacharjasiewicz_040311_1.php?id_m=9644

INSPIRACJE –
https://www.youtube.com/watch?v=q-2PecGT7Zg&feature=share  https://www.youtube.com/watch?v=ly8Pa0TwhNU&feature=share  https://www.youtube.com/watch?v=7Rdwdu3tXaI&feature=share https://www.youtube.com/watch?v=BZda7y6tSec&feature=share https://www.youtube.com/watch?v=kc1elY0FSB0&feature=share https://www.youtube.com/watch?v=YIOa5d_kEjw&feature=share https://www.youtube.com/watch?v=VAEnvvmjbbw&feature=share https://www.youtube.com/watch?v=TZ1GyYUvnrg&feature=share

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.